Pocta francouzským sedmdesátkám

Od chvíle, kdy Citroën oznámil založení samostatné luxusní značky DS už uplynulo neuvěřitelných deset let. Na oslavu výročí připravili designéři DS famózní koncept, odkazující na jeden ze sběratelsky nejcennějších Citroënů sedmdesátých let.

Nakolik se dosud představené modely novodobé značky DS staly „prémiovou alternativou“ zavedeným evropským značkám nechám na posouzení každého z vás – osobně bych to hodnotil ikonickou filmovou hláškou “Not great, not terrible.” Po prvních pokusech, které byly víceméně jen přestrojenými Citroëny s patřičně prémiovou cenovkou, přišly i samostatné a výrazně povedenější modely, jako třeba současné velké SUV DS7, nebo luxusní sedan DS9. Na oslavu deseti let samostatnosti ale DS Automobiles přichází s konceptem, který nutně musí potěšit každého milovníka nádherných a elegantních starých Citroënů. Jmenuje se DS SM Tribute a vzdává hold fantastickému nástupci prvního Citroënu DS, tedy modelu Citroën SM ze sedmdesátých let 20. století. Nízké elegantní kupé má dlouhou kapotu, bohatě prosklenou kabinu a nezapomnělo se ani na originálně splývavé zadní okno a zakrytovaná zadní kola.

Na rozdíl od originálu jsou tu ale obří 22” disky, zadní blatník tentokrát nechává elegantně vykouknout vršek kola a navíc ho protíná červená LED linka zadních světel. Také příď odkazuje na originál, který měl celou sadu světel za průběžným průhledným krytem, tentokrát je tu maska jen naznačená a malé LED světlomety jsou do ní šikovně zakomponovány. Interiér se nese v duchu retra a zároveň naprosté moderny, sedačky mají sedmdesátkově tvarované čalounění, elegantní palubní deska má podobný tvar jako v originálu, ale do budoucnosti jí posouvají rozměrné displeje včetně prohnutého, který slouží jako středová konzola. Další displej najdete i uvnitř v obdélníkovém volantu – zkrátka koncept jak má být.

Automobilka se nezmiňuje o pohonu, jedno je však naprosto jisté – ať by byl jakýkoliv, rozhodně bude spolehlivější než sice fantasticky charakterní, ale také zoufale poruchový třílitrový vidlicový šestiválec původem z Maserati, který poháněl původní Citroën SM. V dnešní době se pochopitelně nabízí plně elektrický pohon, který zajistí ticho na palubě a také víc než dostatečnou pružnost. Zástupci značky DS se celkem jasně vyjádřili, že jde o pouhý koncept a žádná jeho sériová varianta se nepřipravuje. Na druhou stranu ale připustili, že starší modely Citroënu rozhodně budou inspirací pro připravované sériové modely, kterých v následujících dvou až třech letech představí osm. Jedním z nich má být i elektrická vlajková loď s dojezdem přes 700 km a protože designér Thierry Metroz prohlásil, že “není naším zvykem, abychom investovali tolik času a peněz do něčeho, co pak nebude souviset s naší další prací”, vypadá to, že minimálně některé designové prvky téhle překrásné studie uvidíme znova.