Čerstvé bagety ve futuristickém stylu

Když se u nás řekne Renault Estafette, drtivá většina lidí nebude tušit, která bije. Ale pro Francouze to bude stejné, jako když u nás řeknete Škoda 1203. Malá jednoduchá dodávka, kterou si z dětství pamatuje téměř každý čtyřictátník a dodnes je ještě na silnicích občas potkáváme. A vypadá to, že Renault se svou užitkovou ikonu chystá oživit.

Stejnojmenný koncept vznikl pod taktovkou skupiny Flexis, což je společný podnik Renaultu, Volva a dalších společností, který bude mít na starosti užitková auta. Francouzská značka se na nové platformě “FlexEVan” chystá jako první představit právě malý dodávkový, nebo řekněme zavážkový elektromobil a Estavette Concept je jeho přímým předobrazem. Má ukazovat, jak bude vypadat další generace elektrických užitkových aut.

Půdorysně kompaktní, ale zato vysoká krabička s koly v samotných rozích šikovně využívá předností elektrické platformy a ačkoliv má podobné rozměry jako Renault Kangoo, nákladní kapacitou se téměř vyrovná Renaultu Trafic. Design je značně futuristický, ale také velmi povedený, naznačená kruhová světla v předním nárazníku jasně odkazují na starou dodávku, strmě klesající přední kapota zvětšuje prostor v jednomístné kabině. Ta má z obou stran posuvné dveře s jednoduchým otevíráním, které má zmírnit nápor na zápěstí.

Na straně spolujezdce je pak průchod do nákladového prostoru, vybaveného variabilním policovým systémem a zadní roletou. Sedačka řidiče je otočná a kolem ní je rozmístěno několik displejů, které najdou uplatnění nejen při jízdě, ale i při organizaci zásilek. Je tam i spousta různě tvarovaných odkládacích přihrádek a dalších prostorů, jejichž důležitost vám potvrdí každý profesionální řidič dodávky. Jediné, u čeho trochu kroutím hlavou jsou kamery místo zpětných zrcátek. Jejich displeje jsou sice velké, desetipalcové a umístěné na výšku jako u náklaďáku, ale pořád si nedokážu představit, že budou při manévrování v těsných prostorech stejně užitečné a intuitivní, jako klasická zrcadla. Nezbývá než doufat, že se do sériové výroby neprosadí.

Renault rozhodně netvrdí, že tahle veselá krabička půjde do výroby hned příští rok. Naopak, nejspíš se vůbec nedočkáme auta, které by vypadalo z větší části podobně, což je podle mě možná škoda. Ale náznak příštích tvarů a hlavně koncepce zásobovacího auta, které je přesně na míru přizpůsobené městským podmínkám, je přátelštější pro město i pro řidiče, ekologičtější, udržitelnější a zároveň nevypadá jako anonymní krabice, to jsou všechno jsou dobré zprávy.