Čistě teoreticky… o budoucnosti Lotusu
Britská značka Lotus se na nějaký čas tak trochu vytratila z povědomí veřejnosti, minimálně aspoň mimo britské souostroví, ale v posledních měsících a letech se snaží o velký návrat.
Kromě svého úplně posledního spalovacího modelu Emira představila naprosto unikátní a prakticky nedostupný hypersport Evija (čte se „Evája“) s výkonem téměř 2000 koní. Toho ale vznikne jen 130 kusů a budou stát kolem 65 milionů každý. Očekává se dostupnější elektrický sedan Emeya, měl by přijít v příštím roce, ale momentálně nejdůležitějším modelem je už prodávané elektrické SUV Eletre. Je to první SUVčko Lotusu a prostě bylo potřeba ho postavit, protože zákazníci SUVčka chtějí a kupují. Nicméně automobilka, která vždycky vyznávala heslo “čím lehčí, tím lepší”, chce zákazníkům připomenout jaké jsou její základní hodnoty.
A tou připomínkou je koncept Lotus Theory 1, který se snaží čistě analogové přednosti tradičních Lotusů převést do digitální doby. Navíc, když do toho budu trochu šťourat, nedá se vyhnout faktu že jak SUV Eletre, tak připravovaný sedan Emeya jsou sice možná fajn auta, ale jezdí na čínských platformách a vyrábí se ve Wuhanu. Theory 1 má tedy být připomínkou, co je “opravdový britský Lotus”.
Upřímně, probrat se tiskovou zprávou ke konceptu bylo docela utrpení. Automobilka tam vysvětluje své záměry, ale utápí se v marketinkových frázích jak se chce stát globální technologickou značkou, jak stanovuje designový manifest, jak se plně oddává plánu Vision80, jak chce mít DNA, neboli Digitální, Naturální a Analogovou složku… zkrátka a dobře, oddechnul jsem si, když jsem došel k technickým informacím. Hmotnost pod 1600 kg, elektromotor s jednorychlostní převodovkou a výkonem rovných 1000 koní, 70 kWh baterka zajišťující 400 km dojezdu a stovka za méně než 2,5 sekundy. Maximálka 320 km/h. Což je všechno pěkná, ehm, teorie… ale věřte řečem o konceptech, které nikdo neplánuje vyrábět.
Jenže podle britských kolegů, kteří mluvili přímo s lidmi z vývoje a také seděli v dokončeném konceptu, to možná není až tak nedostižná pohádka. Design vypadá celkem použitelně, není to nic kosmického a neproveditelného. A především je celé auto promyšlené skutečně do posledního detailu. Nízké hmotnosti bylo dosaženo nejen použitím lehkých materiálů (a redukcí množství jejich druhů), ale i promyšlenou konstrukcí. Pohonný systém s akumulátorem a elektromotorem tvoří například jeden nosný prvek a není pak už třeba složitý zadní subframe. Boční dveře se otevírají vzhůru a zároveň odsouvají dozadu a tím usnadňují přístup do třímístné kabiny – ano, řidič sedí uprostřed vozu, jako ve slavném McLarenu F1. Lotus Theory 1 sice zůstane pouhou teorií a ve výrobě se ho nedočkáme, ale spoustu jeho prvků můžeme čekat v ostatních sériových modelech značky. A nezbývá než doufat, že brzo dojde i na nějaký ten sporťák. Neustále odkládaná Tesla Roadster by si určitě zasloužila schopného soupeře…