Král McLaren třetí

McLaren přišel v roce 1992 s modelem F1, který vpodstatě odstartoval éru hypersportů. Dvacet let poté, v roce 2012, byl představen McLaren P1, první hypersport s hybridním pohonem. Na dalšího v řadě ale dvacet let čekat nemusíme, právě se totiž narodil McLaren W1.

Mezitím tu bylo několik velmi ostrých, exkluzivních a drahých McLarenů, například Speedtail nebo Senna, ale ani jeden z nich se nemůže považovat za právoplatného pokračovatele F1 a P1 – to byla totiž auta, která dokázala stejně dobře fungovat na silnici jako na trati. Senna je vysloveně traťové nářadí, Speedtail zase silniční… no a McLaren W1 pravděpodobně zvládne obojí a jen tak mimochodem je to navíc nejsilnější silniční model, jaký kdy tahle anglická automobilka vyrobila.

Jeho srdcem je zcela nový, dvěma turby plněný čtyřlitrový vidlicový osmiválec MPH-8, který má sám o sobě 929 koní a 900 Nm, točí 9200 ot./min. a jeho turba foukají už od 2500 ot./min. K němu se však připojuje ještě takzvaný E-Modul s radiálním flux elektromotorem a akumulátorem o kapacitě 1,4 kWh, který dokáže přidat dalších 347 koní a 440 Nm (a také umožňuje ujet čistě na elektřinu zhruba dva kilometry). Celý E-Modul váží pouhopouhých 20 kg.

Celkový výkon McLarenu W1 je 1275 koní a točivý moment 1340 Nm, auto váží jen 1399 kg a díky aktivní aerodynamice s široce nastavitelným zadním křídlem se v závodním režimu nejen sníží vpředu o 37 a vzadu o 17 mm, ale především se prodlouží o 30 cm. Stovku umí za 2,7 s, dvoustovku za 5,8 s a třístovku za 12,7 s. Ta poslední hodnota je mimochodem téměř poloviční, než v případě McLarenu F1, o kterém se dlouho myslelo, že zůstane nejrychlejším autem všech dob. Maximální rychlost W1 je omezená na 350 km/h.

McLaren strávil s tímto modelem 350 hodin v aerodynamickém tunelu a postavil dosud nejaerodynamičtější model své historie. Aktivní zadní křídlo, které auto prodlužuje, je insporováno zavodním speciálem McLaren F1 GTR LongTail z roku 1997. Přední spoiler zajišťuje přítlak 350 kg, zadní až 650 kg a celkově tak umí W1 v závodním režimu vyvinout přesně jednu tunu přítlaku. Uvnitř ale najdete nabíjecí USB porty, infotainment s protokoly Apple CarPlay i Android Auto a také skromný úložný prostor za sedačkami, který má objem 117 litrů a vejdou se do něj dvě závodní helmy nebo dvě menší cestovní zavazadla. Vznikne všehovšudy 399 kusů a zřejmě vás ani nemusí trápit, že jeden bude v přepočtu stát ví než 60 milionů korun, což je mimochodem o dost víc, než stál McLaren P1. Všechny kusy jsou už ovšem rozprodané.