Ferrari F80: vrcholný hřebec

Po představení vrcholného McLarenu W1 z minulého týdne se totiž oči světa tázavě otočily k Maranellu. A automobilka se vzpínajícím se hřebcem ve znaku nezklamala: nástupce božského LaFerrari je zde a vrací se k číselnému označení.

Jmenuje se Ferrari F80, protože automobilka bude slavit 80. narozeniny… pravda, až v roce 2027, ale přesně tehdy bude nový hypersport hotový a na cestě k 799 šťastným majitelům. A pozor, nejen že je tohle auto už dávno vyprodané, ale dočkají se ho výhradně majitelé, které sama automobilka uznala dostatečně prestižními. Jinými slovy – koupili si prakticky všechny ostatní Ferrari, jezdí s nimi na závodní okruhy, účastní se společných akcí a pějí o automobilce chválu, kudy chodí. Ti se o autě dozvěděli výrazně dřív než odborná veřejnost a dostali možnost zařadit se na čekací listinu. Takhle to u Ferrari zkrátka chodí.

Nový král hypersportů už nebude mít atmosférický dvanáctiválec, místo něj nastupuje dvojitě přeplňovaný vidlicový šestiválec s širokým 120stupňovým rozevřením řad válců a objemem 3 litry. Jde o mohutně upravenou verzi závodního motoru ze speciálu Ferrari 499P, který vyhrál 24hodinovku LeMans a také o koncepci motoru použitou v monopostu F1. Je menší a lehčí než dvanáctiválec, jeho turba mají elektrický pohon, takže foukají už v nízkých otáčkách a výkon dosahuje 900 koní. Dalších 286 koní přidávají dva přední elektromotory a vzadu najdete ještě třetí o výkonu 80 koní, který ale při zpomalování dokáže nabíjet palubní akumulátor až 70kW výkonem. Všechny elektromotory si vyvinulo Ferrari samo, 800V baterka má kapacitu jen nějakých 2,3 kWh, ale čistě elektrické jízdy se nedočkáte – tenhle hybrid je zaměřený výhradně na výkon.

Celkově dokáže Ferrari F80 vyvinout rovných 1200 koní, na stovku katapultuje posádku za 2,15 sekundy, dvoustovku zvládne za 5,75 s a maximální rychlost činí 350 km/h, což znamená že je o chloupek rychlejší než zmíněný nový McLaren. Na testovacím okruhu Fiorano byla F80 s časem 1:15,3 o dvě sekundy rychlejší než Ferrari SF99 XX Stradale a o 4,4 s rychlejší než LaFerrari. Vývojáři dále slibují, že i s šestiválcem se podařilo dosáhnout typického zvuku Ferrari a díky elektrickému pohonu předních kol je prý F80 hravější. Rozhodně ale není jen okruhovou hračkou, hodí se prý i na dlouhé výlety. Co se týče designu, nelze přehlédnout začerněnou příď po vzoru nedávno představeného gétéčka 12Cilindri a monstrózního aktivního zadního křídla.

V autě je mimochodem kromě tří trakčních elektromotorů dalších 10 – čtyři 12V ovládají právě zadní křídlo, další čtyři 48V aktivní stabilizátory a poslední dva 48V jsou v turbech. Při pohledu svrchu zezadu neunikne pozornosti ventilovaná střecha místo zadního okna, odkazující svými průduchy na slavnou F40. Spolujezdec sedí v autě trochu více vzadu měl víc prostoru na ramena, zatímco pilot má kokpit natočený na sebe a k dispozici spoustu fyzických tlačítek a jízdních režimů. Klasický ovladač Mannetino se stará o nastavení protiprokluzu, hybridní pohon pak nabízí režimy Hybrid, Performance a Qualify pro nejvyšší výkon. Na trati je pak k dispozici režim boost, který ví, ve které části okruhu budete potřebovat nejvíc výkonu a podle toho nabíjí baterku. Cena? Ještě o třetinu vyšší, ne v případě McLarenu W1, v přepočtu totiž začíná na neuvěřitelných 90 milionech korun.