Kráska a zvíře od značky Hyundai
Jeden je uhlazenou ukázkou příštích sériových modelů a také náhledem do budoucnosti alternativních pohonů, druhý je zběsilou pojízdnou laboratoří a naznačuje, že o osud zábavných řidičských aut se nemusíme bát. A oba mají na přídi sešikmené háčko…
Ten první se jmenuje Hyundai Initium Concept a přináší několik zásadních novinek. Především prý poskytuje náhled budoucí designové řeči automobilky – koncept je poměrně hranatý, má výraznou horizontální masku s několika světelnými segmenty a jednoduše řečeno – vůbec není ošklivý. Prostorný vůz má karoserii crossoveru s jemně sešikmeným zadním oknem, ale zároveň má na střeše bytelný nosič a v blatnících pořádná 21” kola.
Za druhé ale koncept zcela jasně ukazuje, že Hyundai nesází jen na bateriové elektromobily a zkoumá i další alternativní cesty pohonu. Initium Concept totiž sice pohání elektromotor o výkonu zcela rozumných a nikterak výjimečných 204 koní, ale místo baterek ho napájí palivový článek a vodíkové nádrže dost velké, aby zajistily dojezd 650 km. Další podrobnosti k pohonnému systému výrobce zatím neposkytl, mluví ale o funkci V2L, tedy možnosti napájet pomocí auta jiné spotřebiče, od kempovací ledničky, až po celou řadu spotřebičů třeba na vaší chatě. Hyundai už s vodíkovými auty koketuje delší dobu, jako první byla přestavěná ix35, potom model Nexo. V Evropě jsou ale minimálně prozatím výrazně horší možnosti tankování vodíku, takže se uvidí, jestli případné další vodíkové Hyundaie budou mít vedle neustále se zlepšujících bateriových elektromobilů větší šanci se prosadit.
Na internetu se také objevily fotky monstrózního auta, které vypadá jako trubkový rám s velkým křídlem vzadu, nemá sice dveře, zasklenou kabinu ani střechu, ale má prahy a blatníky a na přídi jasně zřetelné logo Hyundai, respektive jeho sportovní divize N. Je to další z řady testovacích prototypů, které korejská automobilka postupně staví, viděli jsme už skoro 600koňový prototyp RN22e postavený z Ioniqu 6, nebo naprosto famózní retro koncept N Vision 74 s vodíkovým pohonem, ale tohle je přece jen něco jiného. Opravdu to nevypadá jako show kára na autosalon, ale spíš jako něco splácaného v garáži na kraji rallycrossového okruhu. Což vlastně docela sedí, protože Hyundai RN24 má spoustu dílů podvozku z rallye speciálů, to zadní křídlo pochází ze závodních vozů série Hyundai TCR a celý pohonný systém je z nabušeného Ioniqu 5 N – a to včetně akumulátoru o kapacitě 84 kWh a dvou elektromotorů o celkovém výkonu 650 koní. Je to sice poměrně těžký systém, takže i když auto kolem něj je co nejmenší a vlastně skoro bez karoserie, i tak váží nějakých 1880 kg. Jenže Ioniq 5 je ještě mnohem těžší, konkrétně o 350 kg, takže tahle kreace dokáže vystřelit na stovku za méně než 3,4 sekundy a jede až 240 km/h. A protože nemá ani čelní sklo, jezdec musí mít pochopitelně helmu.
Hyundai RN24 je především pojízdná laboratoř, na které si automobilka chce zkoušet technologie jak pro závodní speciály, tak pro sportovní elektromobily divize N. Pilot si může zevnitř, resp. přímo z volantu jednoduše nastavit výkon, zrychlení, citlivost pedálů, rekuperaci, vyvážení pohonu přední a zadních kol a spoustu dalších věcí. Vzhledem k tomu, že RN24 má o brutálních 340 mm kratší rozvor než Ioniq 5, tohle auto bude především mrštné a obratné jak veverka a soudě podle fotek bude i velmi kvalitně driftovat. Myslím že se od Hyundaie dočkáme několika divokých videí, ale především to vypadá, že se opravdu snaží vykoumat jak elektromobilům dodat nejen rychlost, ale i zábavu a to je víc než dobrá zpráva. Teď ještě aby dostlali do výroby to sedmdesátkové retro v podobě zmíněného konceptu N Vision 74 a bude se opravdu na co těšit!