Návrat ztracené ikony

Každý, kdo se aspoň trochu zajímá o auta, zná jméno Bertone. Světoznámé italské designové studio stojí za mnoha úchvatnými vozy od originálního klínovitého Lamborghini Countach až po původní návrh škody Favorit.

Kromě sériových aut samozřejmě z pera designérů od Bertoneho vzešla také spousta prototypů a konceptů a jedním z nich bylo v roce 1969 Autobianchi A112 Runabout, které se o pár let později stalo předlohou pro sportovní Fiat X1/9. Mnoho automobilových nadšenců bylo v roce 2014 zdrceno zprávou o bankrotu a zániku slavné karosárny, ale jméno Giovanni Bertoneho bylo tak silné, že se na něj prostě nedalo jen tak zapomenout. Po zániku původní společnosti odkoupili práva někteří bývalí zaměstnanci, založili malou designovou kancelář a chvíli se věnovali spíš architektuře a průmyslovému designu, ale pak došlo k několika sloučením a převodům a v roce 2022 byla značka Bertone znovuvzkříšena.

Poprvé jsme slavné logo viděli před necelým rokem na supersportu GB110, postaveném na základu Lamborghini Huracán, s motorem opatřeným dvěma turby, naladěným na 1125 koní a oblečeným do nové a velmi slušivé karbonové karoserie. Můžete ho mít za 2 miliony euro, tedy asi 51 milionů korun – tedy pokud budete jeden ze 33 šťastných na které se dostane. Automobilek, které vyrábějí nedostupné malosériové hypersporty je ale celá řada a byla by škoda, kdyby se značka Bertone prostě jen zařadila vedle nich.

A vypadá to, že se tak nutně nemusí stát. Druhý představený model totiž bude výrazně dostupnější – i když samozřejmě pořád ne úplně laciný – a je to moderní odkaz právě na Autobianchi A112 Runabout. Původní vůz nakreslil Marcello Gandini a ten nový je naprosto jasnou poctou jeho úchvatným nadčasovým tvarům. Drobný klínovitý sporťák se ale od původního konceptu liší v několika klíčových věcech. Zaprvé má boční dveře a nemusí se do něj naskakovat přes bok, není postavený na zkráceném podvozku Fiatu 128 a nemá ani čtyřválcovou jedenáctistovku o výkonu přibližně 50 koní.

A kromě otevřené Barchetty vznikne také Targa s odnímatelnými střešními panely. Není jasné, jestli za základ posloužily mechanické skupiny z některého současného auta, nicméně pohon by měl zajišťovat blíže nespecifikovaný vidlicový šestiválec o výkonu přes 500 koní. A jako velkou zajímavost lze zmínit, že Bertone Runabout po dlouhých desetiletích přináší zpět výklopné přední světlomety. Podle zástupců firmy má nový model zachovávat charakter mrštného a lehkonohého řidičského nástroje a zachycovat esenci původního klínovitého designu. Výroba má začít v polovině roku 2026 a cena by měla startovat na 350k Eur, což je necelých 9 milionů korun.