Lamborghini Temerario: konec éry desetiválců
Jekot atmosférické V10 za hlavou si budu pamatovat do smrti. Jen párkrát jsem měl možnost opravdu sešlápnout pedál v Lambu až na podlahu a když se vám to podaří v Gallardu Superleggera a navíc na okruhu, takže můžete nechat otáčky vyletět až k červené hranici a nechat ten ostrý, řezavý jekot, aby vám rozvibroval kosti v těle, prostě to jen tak nezapomenete. A s tím je teď konec. Nebo ne?
Automobilka Lamborghini právě odhalila nástupce veleúspěšného Huracánu. Éra atmosférického desetiválce končí, přivítejme Lamborghini Temerario, které má za sedadly nejen osmiválec, ale také baterku a rovnou tři elektromotory. Tradicionalisté to možná budou považovat za smrtelný hřích, zejména když se ještě navíc dozví, že Lamborghini se tentokrát ještě více zaměřilo na komfort. Jenže… vyložme si karty na stůl: většina prodaných Lamborghini netráví svůj čas na závodních okruzích, jezdí se s nimi po normálních silnicích a jejich majitelé jistě trochu toho komfortu navíc ocení. A přestože mě samotného konec atmosférických desetiválců taky trochu mrzí, příchod hybridního pohonu byl zcela nevyhnutelný. A upřímně – z hlediska skutečných zákazníků to vůbec nebude problém.
Větší Lamborghini Revuelto je také plug-in hybridní a Lamborghini už má v šuplíku objednávky na další tři roky výroby. Navíc, jak prohlásil Stephan Winkelmann, šéf Lamborghini, už před lety padlo rozhodnutí, že chtějí vytvořit něco výjimečného a jedinečného a desetiválec vyvinutý v rámci koncernu a montovaný třeba i pod kapotu Audi R8, se k tomu prostě nehodil. Nový čtyřlitrový osmiválec s plochým klikovým hřídelem je tedy opravdu zbrusu nový – vyvinutý v Lamborghini a nesdílený s žádnou jinou značkou. Díky dvěma turbodmychadlům má sám o sobě výkon 800 výkon a to mezi 9000 a 9750 ot./min., přičemž červená hranice leží v 10 000 otáčkách. Ano, deset tisíc otáček. V biturbo osmiválci. Tohle je skutečně něco výjimečného. Přidejte tři elektromotory (dva na přední nápravě a jeden mezi motorem a osmistupňovou dvojspojkovou převodovkou) a máte dohromady 920 koní a 800 Nm. Pro srovnání: Huracán Evo měl 640 koní. Temerario zvládne stovku za 2,7 sekundy a maximálka je přes 340 km/h. Lamborghini si navíc dalo velmi záležet na všemožných způsobech, jak zvuk motoru zvýraznit a dostat do interiéru. Osmiválec prý bude mít pořád fantastický zvuk a pořád bude zcela nezaměnitelně znít jako Lamborghini.
No a kromě toho je Temerario skutečně fešácká kára. Tvarově je evolucí Huracánu, šestihranná denní LED světla přinášejí trochu modernější šmrnc a záď je, zejména u aut se světlejším lakem, díky černému středu skutečně drsňácká. Nový nosný monokok je kompletně z hliníku, je o něco jednodušší, ale také o něco těžší, než v Huracánu, celé auto váží bez náplní 1690 kg. Interiér je prostornější, což bude velké plus především pro vyšší řidiče, jako jsem já. Víc místa nad hlavou znamená i možnost nasadit si na okruhu přilbu, což mi například v základním Gallardu s komfortními sedačkami nešlo. Temerario také nabídne o něco víc místa na zavazadla, konkrétně 112 litrů. Jinými slovy, nemyslím si, že by konec desetiválce znamenal konec „pravých Lamborghini“. Temerario má všechny předpoklady, aby v dobře vyšlapané cestě Gallarda a Huracánu pokračovalo hrdě dál.