Renault v Paříži odhalil svou budoucnost
Na stánku automobilky se skvěly hned dva koncepty – jeden už brzo spatří světlo světa jako sériovka, druhý ale hledí daleko dál do budoucnosti. Oba jsou ale velmi zajímavé a vyplatí se jim věnovat pozornost.
Prvním je Twingo e-Tech Concept a vzhledem k tomu, že sériová verze by se měla objevit už v roce 2026, není od věci předpokládat, že tenhle koncept už bude jejím dost věrným předobrazem. A stejně jako v případě nového elektrického Renaultu 5, který už nedávno začal jezdit po silnicích, ani Twingo si rozhodně nespletete s ničím jiným. Na svůj předobraz z devadesátých let se designově odvolává skutečně mocně, od roztomilých kulatých světel vpředu, až po kompaktní siluetu zakulacené třídveřové krabičky s kulatými klikami dveří. Jen je samozřejmě výrazně modernější a nebojím se říct, že vypadá fantasticky.
Stejně jako pětka bude i příští Twingo výhradně elektrické, jenže bude útočit na pozici jednoho z nejlevnější elektromobilů vůbec a zařadit se někam poblíž Dacie Spring. To je velmi odvážná meta, vzhledem k tomu, že Twingo vypadá designově opravdu o hodně vymazleněji, než poněkud jednoduchý Spring. Samozřejmě si musíme počkat, jestli se některé hodnotně působící detaily konceptu dostanou i na sériovou verzi. Jen 3,75m dlouhý městský elektromobil by měl mít zhruba 40kWh baterku, což ale vůbec nevadí, protože u vyloženě městského auta nikdo neočekává a ani nepotřebuje obří dojezd.
Druhým konceptem je Renault Emblème, který dokazuje, že automobilka nesází všechny karty na výhradně bateriové elektromobily. Elegantní pětifdeřový shooting brake se designově neodkazuje na žádný z historických Renaultů, naopak představuje zcela nový a osobitý designový jazyk. Ale sexy tvary nejsou na Renaultu Emblème to nejzajímavější. Jeho technika totiž řeší hned několik nejvzásadnějších nevýhod bateriových elektromobilů naráz, jmenovitě malý dojezd a vysokou hmotnost. K pohonu slouží elektromotor o výkonu 220 koní, který je při jízdách po městě napájen relativně malým a tudíž celkem lehkým 40kWh akumulátorem. To by ale 4,8 m dlouhému a 1750 kg těžkému autu rozhodně nestačilo k dojezdu 1000 km, který automobilka slibuje.
Trik je v tom, že jde o hybrid – jenže ne takový jaký známe. Když se totiž vyčerpá akumulátor, nastupuje 30kW palivový článek, který vyrábí elektřinu z nádrže, do které se vejde 2,8 kg vodíku. Teoreticky je to ideální spojení – majitel takového auta by vodík tankoval jen v případě delších cest a tudíž by nebylo nutné řešit problém s unikáním vodíku z nádrže, udržování jeho podchlazení v nádrži a tak dále. Stačilo by natankovat zhruba to, co potřebujete na delší cestu a po zbytek týdne by na jízdy po městě stačila pravidelně nabíjená baterka. Praktické použití ale pochopitelně naráží na zásadní nedostatek čerpacích stanic energeticky náročnou výrobu čistého vodíku, jeho dopravu, skladování a tak dále. Každopádně je Renault Emblème zajímavý a krásný koncept a je dobré vědět, že automobilky neustále zkoumají další možnosti.
Renault Twingo E-Tech Electric Prototype
Renault Emblème Concept