Renault 4: čtyřka je větší než pětka!

Nově představený Renault 4 E-Tech může být dost kontroverzním autem, pokud začnete přemýšlet nad tím z čeho vychází a co má představovat. Pokud se tím ale nebudete zatěžovat, bude to dost možná naprosto bezchybné auto.

Jak to myslím? Nová čtyřka se opět veze na retrofuturistické vlně a mnoha designovými detaily se silně odkazuje na slavný Renault 4, vyráběný od začátku šedesátých let až do první poloviny let devadesátých (výroba byla ukončena v roce 1994 v továrně ve Slovinsku) a za 31 let se ho prodalo více než 8 milionů kusů. Byl to doslova globální hit, vyráběl se kromě Francie také v Chile, Alžírsku, marocké Casablance, v Mexiku, Kolumbii, Portugalsku, Austrálii, Itálii, Uruguayi, Argentině,Španělsku, Belgii a v Irsku. Na počátku to byla pádná odpověď na jednoduchý a levný Citroën 2CV, později se ale tohle chytře vymyšlené auto osvědčilo jako téměř nesmrtelné, spolehlivé a všestranně praktické nářadí do všemožných podmínek.

Nový Renault 4 E-Tech je sice podobný (k tomu se ještě dostaneme), ale svým etosem a zaměřením to vlastně vůbec není stejné auto. Na rozdíl od svého laciného předobrazu bude totiž větším a hlavně dražším autem, než už představená elektrická pětka. Pokud existuje skutečný duchovní nástupce původního Renaultu 4, je to současná Dacia Duster, která mimochodem ve své první generaci málem podědila podobné designové prvky, které by jí k bývalé čtyřce přiblížily. Nakonec, tuhle teorii potvrzuje i přímo šéfdesigner Renault Group Laurens van den Acker, který tvrdí že Duster je jakožto levné, univerzální, robustní a zbytečně nevyšperkované auto pravým pokračovatelem toho, co představovala původní R4.

Jenže spousta zákazníků chce něco trochu fajnovějšího, přičemž estetika ikonické čtyřky jim učarovala, takže se ani nelze moc divit, že Renault po vřelém přijetí Renaultu 5 E-Tech pokračuje v krasojízdě. Renault 4 E-tech Stojí na stejné platformě AmpR a sdílí s pětkou až 68% technických komponentů, včetně akumulátorových sad o kapacitách 40 a 52 kWh a elektromotorů o výkonech 120 a 150 koní. Dojezd by se měl pohybovat podle verze od 300 do 400 km, obě varianty dostanou stejnosměrnou nabíječku, která zvládne výkon 80kW a tepelné čerpadlo.

Kromě masky s nepřehlédnutelnými kulatými světly, zadních třidílných světel a celkové siluety vozu s typickým zadním sloupkem připomene originál také sériově montovaná plátěná otevírací střecha o rozměrech 80 x 92 cm, kterou můžete ovládat tlačítkem, nebo i pomocí hlasového asistenta Rena. V nabídce bude sedm zajímavých barev, retro litá kola s paprsky ve tvaru písmene Y a spousta dalších exteriérových i interiérových doplňků, díky kterým je podle Renaultu možné naspecifikovat si 670 různých kombinací.

V interiéru může být dvojitý ultraširokoúhlý displej s infotainmentem obsahujím služby Google a ChatGPT a napojeným na 400W audiosystém Harman Kardon s devíti reproduktory. Kufr má mít 420 litrů v základním uspořádání, což bude v B segmentu rekord a dalších více než 23 litrů najdete v odkládacích prostorech v interiéru auta. Velmi příjemným překvapením j e pak pohotovostní hmotnost jen lehce překračující 1400 kg. Do prodeje na českém trhu by měla přijít zhruba v polovině příštího roku.