Elektrická Vitara je od základu nová

Dnes už nenajdete příliš automobilek, které ještě ve své modelové řadě nemají aspoň jeden bateriový elektromobil. Ještě donedávna se k nim řadilo Suzuki, ale dnes už je také všechno jinak.

Automobilka oficiálně představila model e-Vitara, vycházející z konceptu eVX, představeného na auosalonu v indickém Dillí. Zkratka eVX prý znamená “Emotional Versatile Cruiser”, což jen dokazuje, že japonci to s těmi názvy aut pořád nemají úplně stejně jako my v Evropě. Každopádně je ale e-Vitara úplně nové auto, nevznikla přestavěním spalovacího auta, za základ posloužila nová platforma HEARTECT-e, rozvor se protáhl na 2,7 metru, v blatnících najdeme 18 až 19palcová kola, ale svým celkovým stylem se docela těsně drží původního směru, který Vitara v posledních generacích drží. Pořád je to kompaktní crossover, velikosti zhruba Fordu Puma – na délku má 4,2 m. Design je ale modernější, odvážnější a trochu svalnatější.

K dispozici budou tři verze, nejslabší předokolka s elektromotorem o výkonu 144 koní a točivém momentu 189 Nm má akumulátor o kapacitě 49 kWh. Silnější verze bude mít 174 koně, 189 Nm a 61 kWh baterku, kterou najdete i ve špičkové verzi, přidávající zadní elektromotor o výkonu 65 koní. Celkový výkon pak bude 184 koní a točivý moment 300 Nm. Čtyřkolka dostane i terénní jízdní režimy Trail mode se simulací uzávěrky diferenciálu pomocí přibrzďování jednotlivých kol. Je ale potřeba počítat s tím, že e-Vitara už nebude tak lehkonohý teréňák jako s malým benzínovým motorem. Baterky něco váží a tak počítejte s pohotovostní hmotností od 1700 do 1900 kg, podle verze pohonu. Světlá výška 180 mm ale zní docela dobře, stejně jako otáčecí poloměr 5,2 metru, takže nezbývá než si počkat, jak bude nová e-Vitara jezdit. Mimochodem, Suzuki na vývoji spolupracovalo také se značkami Daihatsu a Toyota a je dost možné, že z nové e-Vitary vznikne další generace Toyoty Urban Cruiser. Na stejné platformě ale Suzuki hodlá postavit celou řadu modelů přizpůsobených jednotlivým trhům. Model e-Vitara se bude vyrábět v indickém Gujaratu a na trh by měl dorazit v druhé polovině roku 2025. O cenách se zatím nedá zřejmě ani spekulovat.